Skip to main content

Truth be told, am tot amânat momentul ăsta – de a scrie despre cum sunt primele luni din viaţa unui freelancer. Dar ca să îţi spun franc, zilnic treci de la agonie la extaz şi invers. În prima lună, totul era roz – planuri mari, idei măreţe. În cea de-a doua lună, jumătate din ele pică. Nu că nu erau idei bune, dar ai nevoie de timp şi ajutor.

Dar astăzi nu vreau să îţi povestesc despre cum îmi găsesc proiectele sau cum îmi pun ideile în practică pentru că încă mă lupt cu acest aspect. Azi vreau să îţi povestesc despre cum e să lucrezi de acasă. Nu e despre pijamale, trezitul la ce oră vrei, ci despre time management, organizare şi mici obiceiuri pe care mi le-am însuşit şi care mă ajută.

Cum e sa lucrezi de acasa

Planning, planinng si iar planning

De cele mai multe ori, când lucrezi pe cont propriu, îţi cam stabileşti singur deadline-urile. Alteori, ţi le stabilesc clienţii pe care îi ai. Nu e întotdeauna cel mai bun lucru, dacă nu eşti autotdidact şi nu stai bine cu organizarea. De aceea, face bine să ai un to do list foarte clar şi concis şi de care să te ţii. Felul în care îţi organizezi acest to do list ţine numai de tine, pentru că trebuie să fie eficient pentru tine. Dacă dai un mic search pe zona asta, vei găsi o grămadă de tips&tricks, iar tu poţi alege varianta cea mai utilă pentru tine.

Tu îţi vei stabili orele de lucru, întâlnirile, pauzele – ai mare grijă cum faci asta!

Delimitează zona de lucru de zona de relaxare

Aici a fost destul de greu pentru mine. Locuiesc în chirie, am la dispoziţie doar o cameră şi nu am avut prea mult spaţiu cu care să jonglez. Însă, m-a ajutat foarte mult ca în fiecare dimineaţă să fac patul, să fac puţină ordine în cameră, să deschid larg geamul pentru câteva minute (deşi e încă foooooarte frig afară), să fac o cafea şi să mă aşez la birou. Exclus să lucrez din pat. Never ever. Nu e deloc productiv, creierul tău va intra mult mai greu în starea de lucru şi nu vei face decât să te frustrezi singur.

Deci e foarte important să ai un birou (o masă, it doesn’t matter) care va juca rolul spaţiului tău de lucru.

Cum e sa lucrezi de acasa

Îmbracă-te lejer, dar nu sta în pijamale

E normal ca atunci când lucrezi de acasă, să ai măcar luxul de a purta haine comode. Dar hainele comode nu-s echivalentul pijamalelor. Eu, de exemplu, port colanţi, un tricou lejer, îmi pun papucii pufoşi şi e suficient pentru a mă simţi bine.

De asemenea, îmi aplic şi un machiaj cât se poate de light şi natural – un cc cream, o mascara şi poate un balsam de buze. O fac tot pentru a-mi intra în mood-ul de lucru.

Cum e sa lucrezi de acasa

Ia pauza de masă

La început, am avut 1-2 săptămâni în care abia mâncam. Mă apucăm de anumite chestii şi tot amânam aşa numita pauză de masă, în ideea în care bucătăria era, oricum, foarte aproape şi puteam mânca oricând. Nu e deloc corect aşa. 1. Îţi dai peste cap organismul, pentru care e foarte important să aibă 3 mese pe zi. 2. Cu cât ai o oră stabilită pentru masă, cu atât programul tău e mai organizat. Eu, de exemplu, mi-am stabilit masă de prânz la 13:00. În medie, bineînţeles, pentru că sunt şi zile mai atipice, când mi se decalează programul.

Cum e sa lucrezi de acasa

Organizează spațiul de lucru, așa încât să fie inspirațional pentru tine

Vorbesc aici cu creativii, în mod special – oamenii de comunicare, social media, web design, artiştii de orice fel. Pentru că scriu foarte mult în fiecare zi, mi se întâmplă la fel de des să îmi pierd inspiraţia şi răbdarea. Oricât de mult ţi-ar plăcea un lucru, odată ce eşti nevoit să faci acel lucru non stop… Cumva îţi mai pierzi din interes. Din acest motiv, cu ajutorul Pinterestului, evident, mi-am organizat biroul aşa încât să fie un loc plăcut pentru mine, să mă inspire, să mă liniştească şi să mă facă să lucrez cu drag. Am un panou imens, pe care îmi lipesc tot felul de lucruri, de la mâncare până la pisici şi cafea. Plus un calendar mare, căci nu stau prea bine cu memoria. Acolo îmi notez absolut tot ce am făcut. Şi în agendă. Şi pe diferite to do list-uri. 🙂

Cum e sa lucrezi de acasa

Nu cumva să cazi în capcana de a te izola în camera ta forever

Există şi acest risc – de a te obişnui atât de tare cu modul acesta de lucru, încât să devină inconfortabil să ieşi în oraş. De aceea, din când în când, când simt că mă plafonez, aleg să lucrez în cafenele. Fie că e Starbucks, unde sunt oricum mulţi oameni care lucrează, fie că sunt alte cafenele (Thank God, e Bucureştiul plin de locuri faine), îţi face bine să ieşi, să iei aer, să vezi alţi oameni şi chiar să interacţionezi cu unii dintre ei. Din fericire pentru mine, faptul că sunt blogger mă ajută să socializez destul de mult, pentru că ies des la evenimente şi conferinţe şi îmi alimentează nevoia de interacţiune umană.

Un alt exemplu bun este acest un loc numit Pura Vida Hub, conceput exact pentru freelanceri. Check it out!

So, dragă freelancer, dacă citeşti acest articol, te rog să împărtăşeşti cu mine şi restul lumii cum funcţionează pentru tine acest stil de viaţă şi ce sfaturi ai avea pentru cei aflaţi la început de drum! Kisses!

8 Comments

  • Roxana Alina spune:

    Si eu m-am regasit. Chiar am scris pe blog acum ceva timp despre avantajele si dezavantajele lucratului de acasa.
    Fac asta de 7 ani deja, si recunosc faptul ca abia dupa 2 ani mi-am stabilit corect un program, de mancat, de iesit, etc. . Nu ma vad facand altceva…
    E fainut sa fii propriul tau sef, sa iti stabilesti singur un program, sa lucrezi din varf de munte sau de la mare.In acelasi timp, in partea asta buna e si una mai putin buna, cel putin in cazul nostru, si anume faptul ca lucrezi 7 din 7, dar… din nou, e pura alegere.   Pentru noi asta a fost „cheia succesului”. Hard work pays off, always!

    Nu stia de Pura Vida, am sa trag un ochi. 🙂

    • cristiacornea spune:

      Hihi!

      Şi eu mai am de lucru la program, dar încerc să fac asta cu paşi mici. Nu vreau să mă grăbesc, vreau să descopăr pas cu pas care-i secretul freelancing-ului şi mă bucur de fiecare experienţă şi chiar de fiecare greşeală.

      Dar da, sunt absolut convinsă că asta e drumul şi pentru mine. Şi hai să ne vedem la cafea, să povestim mai multe! ♥

  • Loredana spune:

    Foarte fain locul tau! Imi place cum l-ai amenajat si ma bucur ca nu stai in pat cand lucrezi si ca iesi din pijamale. Ba mai mult, iti aplici si putin machiaj…super!
    Succes!

    • cristiacornea spune:

      Aveam nevoie de un loc în care să mă simt eu şi unde să nu îmi pierd inspiraţia. 😀

      Cât despre un minimum ritual de make-up and stuff – era necesar pentru a face trecerea de la starea de somn la cea de lucru.

  • Nicoleta spune:

    Foarte tare articolul! Esti tot timpul o buna sursa de inspiratie pt cei care te urmaresc! Felicitari!

  • Marius spune:

    Sunt și eu in bula mea, dar momentan am atât de multe de făcut încât nu prea pot să le fac pe toate.

    Eu încă folosesc pijamaua și patul pe post de relaxare. Nu pot sta ore în sir pe PC, asa ca trag si cate o fuga pe laptop, la relaxare.

    Ar trebui pus pe lista si ceva miscare. Putina gimnastica este chiar ok…

    • cristiacornea spune:

      Yup, dacă reuşim să includem şi mişcarea în rutina zilnică, deja e minunat.

      Eu, însă, o dau în bară la acest capitol. Sper să mă pot organiza mai bine pe viitor. 😀

Leave a Reply

Verified by MonsterInsights